Rekao bih da klijenti postaju sve sofisticiraniji svake godine, tako da nikada nismo pokušavali da im prodamo nešto što nije u skladu sa njihovim očekivanjima. Sve se više upoznaju sa praktično svakim parametrom tržišta, što je dobro, tako da više ne možete tako lako prodati zgradu, a da zgrada nije usklađena sa ESG standardima - ukazao je Bojan Jevtić, osnivač i direktor Avalon Real Estate.

 

Miloš Grdinić, direktor razvoja i upravljanja imovinom u Delta Real Estate napomenuo je da zakupci traže prostor koji može da odgovara njihovoj kulturi i potrebama svakog zaposlenog.

 

- Dakle, trenutno pokušavamo da se stavimo u poziciju takvih zakupaca kako bismo obezbedili ovu vrstu prostora. Ali trenutno, kao što vidite, imamo proizvod koji se menja. Identifikovali smo ovu tržišnu nišu sa mogućnošću da isporučimo neku vrstu, recimo, ekosistema. U tim ekosistemima želimo da implementiramo ne samo čisti kancelarijski prostor, čiste kancelarijske zgrade. Želimo da obezbedimo i zgrade za razvoj. Želeli bismo da prihvatimo najbolju praksu iz zapadnih zemalja i da implementiramo zapadni šarm u Srbiji sa nekom vrstom završnog dodira srpskog šarma. Konkretno u Beogradu, podsetiću, imamo projekat Delta District. Sve ove četiri zgrade će ponuditi nešto potpuno novo svim korisnicima. Budimo iskreni, svi mi provodimo mnogo više vremena u kancelarijama nego u svojim kućama. Dakle, ovim projektom želimo da uradimo nešto novo. I želimo, recimo, da ostavimo pečat na tržištu koji će takođe biti okidač za druge konkurente da nas prate. Zakupci cene podršku u svim vrstama usluga, ne samo kvadratnih metara, već i saznanje da mogu da se oslone na nas kao partnera - naglasio je Grdinić.

 

Leon Aćim Pantelić, vlasnik i direktor We Share Space, kada je reč o klijentima, naveo je da oni, na primer, pružaju rešenje za naše zakupce koji žele da sarađuju sa agentima, arhitektama, generalnim izvođačima radova...

 

- Mnogo je pažnje posvećeno detaljima, recimo, kvalitetu vazduha ili osvetljenju ili biljkama u kancelariji i tako dalje. Postoji veoma specifično tržište klijenata - kazao je on.

 

Momčilo Pavlović, lider podrške radnog okruženja u INGKA Grupi ukazuje da sve sve počinje vizijom o stvaranju boljeg svakodnevnog života za mnoge ljude.

 

- Kancelarija i radno mesto, to je zapravo povezano sa glavnim pitanjem, koja je svrha? Ne samo zbog perspektive troškova, ne samo zbog određenih pitanja, važno je da razumemo kada okupljamo ljude, šta želimo da postignu. Zdravlje i blagostanje su izuzetno važni, jer mislim da smo još uvek smo u velikom eksperimentu. Mislim da je ovo neka vrsta beskonačnog procesa. Razumeti, stvoriti, proceniti i nastaviti. I sve se vrti oko ljudi. Dakle mi, kao zakupac, naravno, imamo neku vrstu zahteva. Ali ono što imamo je partnerstvo. Iz naše perspektive, to je najbolji način da se krene napred. Znate, da bi se ljudi okupili, nije samo da se imaju stolovi i stolice. Radi se o razumevanju koja je svrha kada se ljudi okupljaju - napomenuo je Pavlović.

 

Miloš Grdinić smatra da naš region, kada je reč o ovoj oblasti, ne treba nazivati tržištem u razvoju već obećavajućim tržištem. On je podsetio da je još pre nekoliko godina, na jednoj konferenciji u Beču, Novi Sad je svrstan među najperspektivnije gradove kada je reč o kancelarijskom prostoru. Delta je, kao kompanija, identifikovala tu priliku pokrenuvši projekat upravo u ovom gradu.

 

- Siguran sam da će konkurencija uskoro uslediti - kazao je on, a sa njim se saglasio i Bojan Jevtić koji je podsetio da na tržištu kancelarijskog prostora poslednjih godina, naročito u Beogradu imamo proces rekonstrukcije starijih poslovnih zgrada i njihovo pretvaranje u poslovni kancelarijski prostor prilagođen savremenim standardima i zahtevima zakupaca.

 

Jedna od ideja iznetih na ovom panelu je i to da bi u budućnosti više trebalo da se razgovara o hibridnom poslovanju, o kombinovanju stambenih ili kovorking prostore u različitim vrstama zgrada. Govornici su ukazali i na važnost primene principa održivosti na tržištu kancelarijskog prostora. Želja učesnika panela je i da u skorijoj budućnosti u ovoj oblasti u potpunosti budemo na nivou kompanija iz EU.